Bedrijf starten Checklist
Zonder verassingen je eigen bedrijf starten? zorg dat je goed bent voorbereid met deze checklist
Denk je een gouden idee te hebben? Heb je een prachtig product ontworpen? Of
denk je een gat in de markt te hebben gevonden? Dit zijn stuk voor stuk prima
redenen om je eigen bedrijf te starten. Je eigen bedrijf starten kent echter wel
de nodige haken en ogen.
Om een eigen bedrijf te starten, is het zaak om een goede voorbereiding te
treffen. De 10 stappen die je hierbij kunt doorlopen, vind je hieronder op een
rijtje staan. Elke stap hebben we van een toelichting voorzien, zodat je weet wat
je te doen staat.
Welk idee heb je precies? En hoe ga je dit idee tot uiting brengen? Dat zijn twee
van de belangrijkste vragen die je in je ondernemingsplan moet verwerken. In
een ondernemingsplan beschrijf je wat je van plan bent, maar ook wie je bent.
Het advies is om hierbij te beschrijven wat je ondernemersvaardigheden zijn en
waarom je een bedrijf wilt beginnen.
In het ondernemingsplan zou je ook gegevens over je bedrijf moeten verwerken:
- Je bedrijfsnaam
- De rechtsvorm van je onderneming
- De locatie; ga je vanuit huis werken of ga je een kantoor huren?
- Manier van ondernemen; ga je dit fulltime doen of parttime?
- Toekomstperspectief; wat verwacht je binnen een paar jaar?
- Vergunningen en verzekeringen; welke vergunningen en verzekeringen heb jij nodig?
Tip: verwerk in je ondernemingsplan ook alvast je marketingplan. Uiteindelijk
heb je marketing nodig om je product/dienst aan de man te krijgen. Een goed
marketingplan (én een goed ondernemingsplan) helpen je hierbij.
Heb je je ondernemingsplan helemaal uitgewerkt? Dan is het de hoogste tijd
voor de volgende stap: het onderzoeken van de markt. Bij het onderzoeken van
de markt zou je je pijlen op drie facetten moeten richten:
- Je doelgroep. Aan wie wil je precies je producten/diensten verkopen?
- Je concurrentie. Met welke concurrenten heb je te maken? En op welke
manieren verwacht je de concurrentie de baas te zijn?
- Je marketing. Ook hierbij moet je uitwerken hoe je je product/dienst op
de markt gaat brengen.
Door een goed marktonderzoek te verrichten, krijg je meer inzicht in de
toekomst van je bedrijf. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in de haalbaarheid van je
idee en in het financiële plaatje. Met een goed marktonderzoek kun je –
ongeveer – berekenen vanaf wanneer je winst gaat draaien.
Heb je een marktonderzoek verricht? En ben je nog steeds overtuigd van je idee
en de potentie hiervan? Dan is het de hoogste tijd om een financieel plan op te
stellen. Ben je door het marktonderzoek niet helemaal overtuigd? Dan is het
wellicht verstandig om je idee nog iets bij te schaven.
Het financieel plan is in ieder geval erg belangrijk. Om met je bedrijf te kunnen
starten, heb je immers startkapitaal nodig. Maar, hoeveel geld heb je dan precies
nodig?
Dát achterhaal je door een goed financieel plan te maken.
In een financieel plan moeten de volgende facetten zéker naar voren komen:
- Wat de verwachte omzet is, wat de verwachte kosten zijn en met welke
andere kosten je rekening houdt
- Wat je allemaal nodig hebt om met je bedrijf te starten, inclusief de
kosten hiervan
- Wat de winstverwachting voor de komende jaren, durf hierbij bijvoorbeeld
5 jaar vooruit te kijken
- Op welke manier je je bedrijf gaat financieren. Kun je dit met eigen geld of
heb je bijvoorbeeld een lening nodig?
Als je een eigen bedrijf wilt starten, heb je uiteraard een bedrijfsnaam nodig. De
naam die je voor ogen hebt, mag nog niet in gebruik zijn. Check dit bij de Kamer
van Koophandel. Verder mag je bedrijfsnaam niet racistisch of aanstootgevend
zijn.
Het is wenselijk dat je bedrijfsnaam aansluit bij je product(en)/dienst(en). Indien
een potentiële klant je bedrijfsnaam ziet, moet hij/zij hier direct een gevoel bij
hebben. Daarom is het ook wenselijk dat je bedrijfsnaam herkenbaar is, blijft
hangen en uniek is. Dat laatste check je dus bij de Kamer van Koophandel.
Heb je ook je bedrijfsnaam uitgekozen? Dan ben je al een eind op weg met het
starten van je eigen bedrijf. De volgende stap is een belangrijkste stap: je moet
een rechtsvorm uitkiezen.
Als je je bedrijf bij de Kamer van Koophandel in wilt vullen, moet je hier een
rechtsvorm aan koppelen. De rechtsvorm is bepalend voor de betalingen die je
moet betalen, de belastingvoordelen die je krijgt en de persoonlijke
aansprakelijkheid.
Voor een startende ondernemer is het logisch om voor een eenmanszaak te
kiezen. Ga je je bedrijf samen met je compagnon starten? Dan kun je voor een
vof kiezen.
Tot slot is het ook nog mogelijk om voor een besloten vennootschap
(BV) te kiezen. Bij een BV moet je aan specifieke eisen voldoen.
Tip: maak gebruik van dezehandige tool. Met deze tool achterhaal je snel wat
voor jou de juiste rechtsvorm is.
Elke ondernemer in ons land heeft met specifieke verplichtingen te maken. Eén
van de verplichtingen is dat je voor een sluitende boekhouding zorg moet
dragen.
De boekhouding moet niet alleen sluitend zijn, maar ook voldoen aan de
eisen die door de Belastingdienst gesteld worden. Deze eisen check je hier.
Belangrijk is dat je je aan de bewaarplicht van je onderneming gaat houden.
Als ondernemer moet je je administratie 7 jaar lang bewaren. Indien je tijdens deze
periode een verzoek tot levering vanuit de Belastingdienst krijgt, moet je je
boekhouding aan de Belastingdienst over kunnen dragen.
Ondernemen brengt altijd risico’s met zich mee. Tegen bepaalde risico’s kun je je
niet wapenen, maar tegen andere risico’s kun je je wel verzekeren. Zo kun je als
ondernemer een arbeidsongeschiktheidsverzekering en/of
aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Doe goed onderzoek naar de
verzekering(en) die voor jou interessant is.
Ook is het belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen. Dit is een
document met daarin alle ‘regels’ die gelden tussen jou en je klanten. In dit
document staat daarom benoemd welke rechten en plichten jij hebt én welke
rechten en plichten je klant heeft. Indien je een offerte gaat versturen, is het
advies om de algemene voorwaarden mee te sturen.
Als je met je bedrijf in specifieke branches actief gaat zijn, moet je aan bepaalde
beroepseisen voldoen. Ook bestaat de kans dat het bedrijfspand waarin je actief
bent aan specifieke eisen moet voldoen.
Ben je bijvoorbeeld van plan om vanuit je woning te ondernemen? Check dan
goed bij de gemeente of dit wel binnen het bestemmingsplan past.
Kies je ervoor om een bedrijfspand te huren of te kopen? In alle gevallen is het
van belang dat het pand brandveilig is. Dat is slechts één van de vele
verplichtingen waar een bedrijfspand aan moet voldoen. Voor meer informatie
kun je het beste contact opnemen met de gemeente.
Heb je de voorgaande 8 stappen doorlopen? Dan heb je in principe alles voor
elkaar. Je kunt nu je bedrijf bij de Kamer van Koophandel inschrijven.
Om je onderneming bij de Kamer van Koophandel in te kunnen schrijven, moet
je digitaal een afspraak maken. Hierbij kies je een datum, tijdstip + locatie van
de Kamer van Koophandel uit. Bij de afspraakbevestiging staat vermeld wat je
allemaal naar de afspraak toe moet nemen.
Bij de Kamer van Koophandel vult een medewerker gegevens in, krijg je vragen
gesteld en kun je de inschrijving definitief maken. De Kamer van Koophandel
zorgt ervoor dat je onderneming ook direct bij de Belastingdienst gemeld wordt.
Je hoeft je nieuwe onderneming dus niet nog apart bij de Belastingdienst aan te
melden.
Voor het inschrijven van je onderneming betaal je eenmalig een bedrag van 50
euro. Dit bedrag kun je ter plekke bij de Kamer van Koophandel betalen.
Overigens zijn dit al kosten die je af kunt trekken van je winst; het zijn immers
bedrijfskosten.
Na het inschrijven ontvang je drie nummers: je omzetbelastingnummer en je
btw-identificatienummer. Het laatstgenoemde moet op je facturen komen te
staan.
Gefeliciteerd met de oprichting van je bedrijf! Nu je je eigen bedrijf hebt, is het
de hoogste tijd om successen te behalen. In het digitale tijdperk waarin we op dit
moment leven, is een website onmisbaar. Maak daarom een website; je kunt dit
zelf doen of je kunt dit uitbesteden aan een specialist.
Er zijn momenteel meerdere website tools die betaalbaar zijn en waarmee je snel een proffesionele website bouwt. Wij hebben deze in een online keuzegids naast elkaar gelegd. Bekijk hier de website maker gids →
Onthoud goed dat klanten niet zomaar je kant op komen waaien. Om een
klantenkring op te bouwen, moet je op zoek gaan naar klanten. Je kunt hier je
website voor inzetten, maar je zou ook met marketing aan de slag moeten gaan.
Wat de beste manier van handelen is, is volledig van je product, dienst en
persoonlijke voorkeuren af.
Durf als ondernemer in ieder geval risico’s te nemen
en durf groots te dromen. Mogelijk sta je nú aan de vooravond van het zakelijke
imperium dat je op gaat bouwen. Veel succes.