Checklist: Starten in de zorg
In de zorgbranche is een groot gebrek aan personeel. Als je veel verstand van zaken hebt én over de gewenste certificaten/opleidingen beschikt, biedt dit veel mogelijkheden. Zo kun je ervoor kiezen om te starten in de zorg.
Als je in de zorg wilt starten, is een goede voorbereiding van essentieel belang. Je hebt een goede voorbereiding nodig om alles op voorhand goed te regelen én om succesvol van start te gaan. Het advies is daarvoor om onderstaand stappenplan op te volgen.
Stap 1: werk je idee uit
Heb je het idee om als ondernemer in de zorgbranche te starten? Zorg er dan voor dat je je idee goed uitwerkt. Verwerk in het uitwerken van je idee onder meer onderstaande punten:
- Wat voor diensten ga je precies aanbieden? Uiteraard is het van belang dat deze diensten aansluiten op je kennislevel, op je specialisaties en op je ervaring.
- Aan wie ga je je diensten aanbieden? Ben je van plan om voor zorginstellingen, ziekenhuizen en/of privé klinieken te werken? Of heb je een andere doelgroep aan wie je je diensten aan wilt gaan bieden?
- Hoe haalbaar is je idee? Doe goed onderzoek naar de potentie van je idee evenals naar de toekomst van je idee. Kun je hier de kost mee verdienen? En is er überhaupt vraag naar de dienst(en) die je aan wilt gaan bieden?
- Welk uurtarief of ander tarief moet/ga je hanteren? Voordat je met de rest van het stappenplan verder gaat, moet je ook naar de financiële kant kijken. Zijn er bijvoorbeeld investeringen die je moet doen? En welk tarief wil je gaan hanteren? Het is van belang dat dit tarief marktconform is en dat je er van kunt leven.
- Met welke rechtsvorm ga je van start? Je moet ook op voorhand bepalen met welke rechtsvorm je van start gaat. Als je het bedrijf in je eentje opricht, is een eenmanszaak de meest logische optie. Start je je bedrijf samen met één of meerdere compagnons? Dan kies je het beste voor een VOF of eventueel voor een BV.
- Welke bedrijfsnaam ga je hanteren? Ongeacht voor welke rechtsvorm je kiest, is het van belang dat je een goede bedrijfsnaam verzint. De bedrijfsnaam moet goed te onthouden zijn, moet op je diensten aansluiten en mag nog niet in gebruik zijn. Om achter dat laatste te komen, kun je een
naamcheck doen bij de Kamer van Koophandel.
Tip: verdiep je goed in de persoonlijke aansprakelijkheid. Als je in de zorg een fout maakt, kan dit desastreuze gevolgen hebben. Je moet je daarom goed verdiepen in de persoonlijke aansprakelijkheid én in manieren om dit risico zoveel mogelijk te beperken.
Stap 2: schrijf je bedrijf bij de KvK in
Ben je volledig overtuigd van het idee dat je hebt? En twijfel je niet aan de haalbaarheid van je idee om als zorg ondernemer actief te worden? Dan is het zaak om je bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Via de website van de Kamer van Koophandel maak je gemakkelijk een afspraak.
Bij het maken van deze afspraak moet je enkele gegevens invullen. Vul deze gegevens in en plan de afspraak in. Naar de afspraak moet je je paspoort meenemen en eventuele andere verplichte formulieren. Mocht daar sprake van zijn, vind je dit in de afspraak bevestiging van de Kamer van Koophandel.
Voor het inschrijven van je bedrijf bij de KvK betaal je 50 euro. De KvK geeft de inschrijving van je bedrijf direct door aan de Belastingdienst.
Stap 3: voer meerdere checks uit & vraag essentiële zaken aan
Om als ondernemer in de zorgbranche actief te mogen/kunnen zijn, moet je aan specifieke eisen voldoen. Voordat je actief kunt zijn, is het daarom zaak om meerdere checks uit te voeren en om meerdere codes/registraties aan te vragen:
- Check of je aan de toetredingsregels voldoet. Indien je als zorg- of jeugdhulpaanbieder aan de slag gaat, moet je aan specifieke toetredingsregels voldoen. Deze regels hebben betrekking op de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza); een wet die sinds 1 januari 2022 actief is. Check hier direct de regels.
- BIG registratie. Als je wilt starten in de zorg moet je nagaan of je je in het BIG-register moet registreren. Dit is het geval als je 1 van de 11 beschermde titels gaat dragen. Onder deze titels vallen onder meer arts, tandarts, apotheker en verpleegkundige. Mocht je een dergelijk zorgberoep uit willen oefenen, moet je in het BIG-register opgenomen zijn. Indien je in dit register staat, mag je je werk zonder beperkingen uitoefenen. Deze registratie geeft namelijk aan dat je een diploma van een erkende beroepsopleiding heeft. Via
deze linkvraag je je BIG-registratie aan.
- ABG-code aanvragen. Als je als ondernemer in de zorg actief wilt zijn, heb je een ABG-code nodig. Met deze ABG-code ben je in staat om de geleverde zorg te declareren. Om alle administratieve processen op het gebied van (uren)declaratie correct uit te voeren, speelt de AGB-code een cruciale rol.
Vraag hier direct de ABG-code aan.
- VOG aanvragen. Om in de zorgbranche actief te mogen zijn, moet je ook een VOG aanvragen. Deze Verklaring Omtrent het Gedrag vraag je via je gemeente aan. Bij het aanvragen van deze verklaring moet je aangeven dat je de VOG voor de zorgbranche aanvraagt. Om actief te mogen zijn, moet de VOG wel positief uitpakken. Mocht je het een en ander op je kerfstok hebben, willen veel zorgverleners niet met je samenwerken. Vind
hiermeer informatie over het aanvragen van een VOG.
Stap 3: voorkom schijnzelfstandigheid
Heb je stap 2 opgevolgd? Dan kun je voor zorgverleners verwerken. Het belangrijkste hierbij is dat je schijnzelfstandigheid gaat voorkomen. Het advies hiervoor is om een modelovereenkomst te maken en te ondertekenen. Hiervind je meer informatie over het maken van een modelovereenkomst.
Verder moet je rekening met onderstaande houden:
- Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Je moet goed nagaan of je aan de vereisten van de Wkkgz voldoet. Via
deze paginavoer je hier direct een test voor uit.
- Maximale tarieven. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft maximale tarieven per uur opgesteld. Deze vind je
hier.
- BTW vrijstelling. Als je medische handelingen gericht op de persoonlijkere gezondheidskunde verzorging van de mens uitvoert, ben je vrijgesteld van BTW. Vind
hieralle informatie.
Stap 4: algemene voorwaarden opstellen
Het advies is om duidelijke algemene voorwaarden op te stellen. Met deze algemene voorwaarden dek je je in tegen mogelijke risico’s. Tevens dienen je algemene voorwaarden als verduidelijking richting je opdrachtgevers.
Stap 5: ga vertrouwelijk met alle informatie om
Maak je gebruik van patiënten dossiers? Zorg er dan voor dat je vertrouwelijk met alle informatie omgaat. Dit betekent dat je te maken hebt met een geheimhoudingsplicht, maar ook met bepaalde verwachtingen/eisen ten behoeve van de digitale veiligheid/privacy van je cliënten.