Cybercrime is een groot probleem aan het worden. Veel particulieren worden slachtoffer van cybercriminaliteit, maar ook veel bedrijven en instanties. Een bekend voorbeeld hiervan is de universiteit van Maastricht. De systemen werden gehackt, waarna er (veel) losgeld geëist werd. Uiteindelijk had de universiteit geen andere keuze dan het geld te betalen.
Niet alleen zo’n instantie is het slachtoffer geworden, maar ook veel webshops. Als je een eigen webshop hebt, moet je je daarom heel goed gaan wapenen tegen cybercrime. Hoe je dit precies kunt doen? Dit doe je in de basis door het risico op cybercrime te beperken. Speciaal hiervoor hebben wij handige tips voor je op een rijtje gezet.
Het is ten eerste aan te raden om je goed te verdiepen in de vorm van cybercrime. Als je weet welke vormen er bestaan, kun je deze vormen beter/sneller herkennen. Hiermee voorkom je sowieso al dat je het slachtoffer van cybercrime wordt.
In veel gevallen gaat een crimineel op een slinkse wijze te werk. Althans; zo voelt het aan als je slachtoffer bent. Als je eenmaal later terugkijkt op de cybercriminaliteit, is de kans groot dat je maar al te goed begrijpt wat er is gebeurd. Verdiep je daarom op voorhand in cybercrime, zodat je dit op voorhand al door hebt.
Je doet er verstandig aan om regelmatig kritisch naar je systemen te kijken. Voor/bij je systemen zou je als het ware een risicoanalyse uit moeten voeren. Je moet kritisch kijken naar de onderdelen van een systeem die mogelijk kwetsbaar kunnen zijn.
Klinkt dit als abracadabra? Dan is het advies om hier een specialist voor in te schakelen. Er zijn meerdere bedrijven die zich hier in gespecialiseerd hebben. Zij voeren de analyse voer je uit en verbeteren de systemen daar waar nodig.
Zijn je systemen zo lek als een mandje? Dan krijg je dit ook te horen van de specialist. Op die manier kun je mogelijk ernstige gevolgen tijdelijk voorkomen.
Als ondernemer is de kans groot dat je meerdere systemen gebruikt. De kans is daarbij ook erg groot dat deze systemen regelmatig geüpdate worden. Met het oog op de veiligheid is het erg belangrijk om deze updates direct uit te voeren. Stel dit niet uit, maar doe dit direct. Daarmee hou je het systeem en je gehele onderneming veilig.
Krijg je een mail van een onbekende afzender binnen? Klik dan nóóit op een link in dit mailtje. Krijg je een mail van een bekende afzender, maar vind je het mailtje een beetje vaag? Klik dan ook nooit op de link. Bel eerst de afzender om na te gaan of het mailtje wel van hem/haar afkomstig is. De kans bestaat namelijk dat zijn/haar mail gehackt is.
Als je je eigen webshop hebt, heb je ongetwijfeld veel persoonsgegevens opgeslagen. Het is hierbij onwijs belangrijk om je aan de AVG wet te houden. Deze wet is enige jaren geleden in het leven geroepen en dat is niet zonder reden. Met deze wet kan voorkomen worden dat veel persoonsgegevens op straat belanden.
Het belangrijkste is dat je je klantgegevens goed beschermd. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je dit in een apart – en niet te kraken – systeem doet. Zorg er ook voor dat je gegevens niet onnodig lang bewaard. Je mag de persoonsgegevens volgens de AVG wet niet langer bewaren dan noodzakelijk voor het doel van de werking van de gegevens.
Heb je een webshop waar meerdere personen werkzaam voor zijn? Zorg er dan voor dat je niet elke werknemer tot elk systeem toegang geeft. Beperk dit tot de systemen waar de medewerker écht toegang tot moet hebben.
Doe niet alleen met systemen, maar ook met data. Iemand die technische updates aan je webshop doorvoert, hoeft echt niet de persoonsgegevens te kunnen bekijken. En iemand die zich bezig houdt met de producten, hoeft niet in te kunnen zien welke systemen gebruikt worden. Probeer het op deze manier te scheiden, zodat je de webshop zo veilig mogelijk houdt. Ondanks dat je je werknemers ongetwijfeld erg vertrouwd, is het zaak om hier serieus mee om te gaan.
Heb je een webshop met WordPress gemaakt? Dan is de kans groot dat je inlogt met bijvoorbeeld ‘Admin’. Als je wachtwoord dan ook nog ‘Welkom123’ is, is je webshop wel heel makkelijk te hacken. Het advies is daarom om altijd (hele) sterke inloggegevens te gebruiken.
Dit kun je bijvoorbeeld doen met een password generator. Met die generator kun je een sterk wachtwoord creëren, waarna je alleen nog een sterke gebruikersnaam hoeft te verzinnen. Vaak is het al voldoende om hier een andere naam dan ‘Admin’ voor te gebruiken.
Indien je één of meerdere werknemers hebt, is het advies om hen te trainen. Laat hen inzien wat de gevaren van cybercrime zijn én leer hen cybercrime te herkennen. Je kunt dit zelf aan hen uitleggen, maar je kunt hier ook speciale bedrijven voor inschakelen. Deze bedrijven hebben bijvoorbeeld waardevolle cursussen of trainingen ontwikkeld. Met die cursussen en trainingen leren je werknemers onwijs veel. En daarmee verklein je de kans op een cyberaanval.
In 2021 werden er al meer dan 14.000 gevallen van cybercrime bij de politie geregistreerd. De verwachting is dat dit in de komende jaren alsmaar verder gaat stijgen. Alleen dit getal is al voldoende reden om cybercrime serieus te nemen.
Neem bovenstaande tips daarom van harte. En besef ook goed dat je onderneming en je webshop te allen tijde slachtoffer van cybercrime kunnen worden. Alleen als je deze vorm van criminaliteit serieus neemt, verklein/minimaliseer je het risico dat je loopt.
Wil je meer weten over cybercriminaliteit? Volg dan zelf een cursus, volg een training of laat je bijstaan door een gespecialiseerd bedrijf. Op deze manier herken je de vormen van cybercrime beter, waardoor de kans kleiner is dat je het slachtoffer wordt van cybercriminaliteit.