💁 Voor 299,- je inkomstenbelasting laten doen? check het hier
Belastingen en andere vormen van administratie behoren doorgaans niet tot de favoriete taken van menig zzp’er. Dat komt doordat het gewoon je vak niet is, maar meestal is er ook sprake van een lichte angst voor de belastingen. Of voor de onduidelijkheid ervan.
In tegenstelling tot mensen in loondienst, zie jij als ondernemer je geld eerst op je rekening komen voordat je belasting betaalt. Maar ken je alle regels en mogelijkheden? Dan zul je merken dat de belastingdruk voor veel zzp'ers best meevalt.
💁Laten we maar gelijk stellen dat het lastig is om te bepalen hoeveel belasting je precies gaat betalen. Dit is vanzelfsprekend afhankelijk van jouw financiële situatie en hoeveel je verdient.
Maar, we kunnen natuurlijk wel een indicatie geven en dat doen we door twee hoofdcategorieën aan belasting te splitsen: de omzet- en inkomstenbelasting.
Voordat we in de belastingtarieven duiken, kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je administratie op orde te hebben. Met een goed bijgewerkte administratie houd je het overzicht en maak je belastingen een stuk gemakkelijker voor jezelf.
1️⃣ De eerste stap is om je zakelijke transacties uitsluitend via een zakelijke rekening te laten verlopen. Heb je nog geen zakelijke bankrekening? Wij hebben speciaal voor zzp'ers een bankrekening vergelijker ontwikkeld. Start hier met zakelijke rekeningen vergelijken. 👈Deze link opent een nieuw venster, zodat je in de deze gids blijft
Opties genoeg dus!
2️⃣ Stap twee is een boekhoudprogramma waarin je jouw zakelijke financiën bijhoudt. Boekhouden hoeft absoluut niet ingewikkeld te zijn. Er zijn talloze programma’s op de markt die speciaal gemaakt zijn voor zzp’ers zonder boekhoudkennis. Een kind kan de was doen, zeg maar.
Heb je de basis in orde? Dan kan je je hoofd gaan buigen over belastingen. Zoals hierboven vermeld, kunnen we het beste een indicatie geven hoeveel je precies opzij moet zetten, door de belangrijkste belastingcategorieën – omzetbelasting en inkomstenbelasting – te scheiden.
Omzetbelasting is ook de eenvoudigste belasting van de twee. Je betaalt, afhankelijk van het beroep dat je hebt, 21, 9 of 0 procent van je omzet aan deze belastingvorm.
Hoe je weet welk percentage je betaalt? Ga in eerste instantie maar uit van 21 procent, dat geldt namelijk voor de meeste zzp’ers. Diensten die onder het tarief van 9 procent vallen, zijn onder meer verkopers van diensten, boeken, voedingsmiddelen en planten. Verkoop jij producten of diensten? Check dan op de website van de Belastingdienst of jij 21 of 9 procent aan btw betaalt.
Het kan zijn dat je helemaal geen btw betaald, maar dat is slechts het geval wanneer een consument in een ander land de btw betaald.
Btw wordt doorgaans bovenop de prijs doorberekend aan de klant. Die kan dat dan vervolgens weer aftrekken van de btw die hij of zij zelf heeft betaald. Je krijgt dit bedrag wél op je rekening gestort, maar mag het ook weer overmaken naar de Belastingdienst. In zekere zin merk je er dus weinig van.
De omzetbelasting betaal je meestal per kwartaal. Dit betekent dat je vier keer per jaar een aangifte omzetbelasting in moet dienen. Dit doe je als volgt:
De inkomstenbelasting zit anders in elkaar: hier merk je – helaas – wel iets van. Nederland heeft sinds 2020 twee schijven aan inkomstenbelasting. Zzp’ers met een inkomen onder de €73.031 betalen het laagtarief van 36,93 procent. Zzp’ers met een inkomen daarboven betalen het hoogtarief van 49,50 procent.
‘Dus over iedere euro die ik verdien, betaal ik één van die twee percentages?’ Nou – nee. Allereerst betaal je deze belasting over je belastbaar inkomen en niet over je winst. Dat houdt in dat je alle kostenposten van het belastbare bedrag kunt aftrekken.
En zelfs daarna is het nog niet zo dat je 36,93 óf 49,50 procent moet afstaan. Als zzp’er heb je namelijk te maken met aftrekposten. Voorbeelden daarvan zijn de zelfstandigenaftrek, heffingskortingen en een eventuele startersaftrek.
Al met al houdt het in dat je tot een bedrag van €20.000 eigenlijk nauwelijks inkomstenbelasting betaalt. Je betaalt dan alleen rond de €600 aan de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Vandaar dat we stelden dat het best meevalt.
De inkomstenbelasting betaal je één keer per jaar. Dit doe je in het opvolgende jaar. In het voorjaar van 2024 betaal je dus de inkomstenbelasting over het jaar 2023. Het indienen van de inkomstenbelasting aangifte is niet voor iedereen even makkelijk:
💡Tip: Om je belastingen goed op orde te krijgen raden wij het aan om een boekhouder te nemen. Vind je dat te duur en wil je alles zelf doen? Kies dan een online boekhoudprogramma met een automatische koppeling met de belastingdienst. Deze vind je via deze link, vink bij het filteren de knop ‘BTW aangifte’ aan bij functies. 👈 Deze link opent een nieuw venster
Wil je liever niet in één keer een flink bedrag moeten betalen? Dan kun je het beste gebruik maken van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Indien je langer dan 2 jaar ondernemer bent, krijg je hierover vanzelf bericht van de Belastingdienst.
Deze voorlopige aanslag werkt als volgt:
Met een voorlopige aanslag betaal je dus maandelijks een vast bedrag. Al deze bedragen bij elkaar opgeteld vormen mogelijk een flink bedrag, maar je ‘voelt’ dit minder. Ook is het zo dat je beter inzicht in je financiële situatie krijgt.
Als ondernemer moet je ook Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet betalen. Dit was in 2021 nog een percentage van 5,75%, maar is voor 2022 vastgesteld op 5,45%. Voor 2023 is dit percentage is dit percentage 5,43%.
Bovendien heeft de overheid een maximale inkomensgrens opgesteld. Je betaalt over een maximaal bedrag van 66.952 euro in 2023 de Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dit betekent dat je in 2023 maximaal 4.472 euro aan de Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet kwijt kunt zijn.
Waarom deze bijdrage geïnd wordt? Deze bijdrage lever je voor het Nederlandse zorgstelsel. Al sinds 2006 is het voor zzp’ers verplicht om de Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet te betalen.
Voor een zzp’er is het belangrijk om goed rekening te houden met de belastingen. Doe je dit niet? Dan kom je mogelijk in de financiële problemen terecht:
Het is daarom belangrijk om de belastingen goed opzij te zetten. Dat doe je op de beste manier met onderstaande tips.
Het is hoe dan ook belangrijk om elke maand geld opzij te zetten:
💡Kies een bankrekening waarmee je gratis potjes kan maken. Hierop stort je dan maandelijks de btw. Onze tip: Knab 👈 Nu 50% Starters korting
Het betalen van belastingen is van geen enkele zzp’er een hobby. Het is echter wel iets dat je verplicht bent. En het is ook iets dat je 100% goed doet. Mocht je onverhoopt (of bewust) een fout maken, kan dit voor een flinke boete zorgen.
Het advies is daarom om je goed te verdiepen in de belastingen. Je moet goed begrijpen welke belastingen je moet betalen én hoe je deze belastingen voor jezelf kunt berekenen. Bovenstaande informatie helpt je daarbij, dus neem deze informatie vooral goed door.
Met een goed online boekhoudprogramma krijg je nog meer inzicht. En ben je in staat om op de perfecte manier de belastingen te betalen.
Een goed boekhoudprogramma registreert de volledige omzetbelasting voor je. Het programma registreert hoeveel BTW je ontvangt. En het programma registreert ook hoeveel BTW je al betaald hebt. Dit doet het programma nauwkeurig per kwartaal. Je ziet hierdoor in één oogopslag hoeveel BTW je moet betalen.
Bij veel goede boekhoudprogramma’s kun je direct je BTW aangifte doen. Mede hierdoor kun je op dit gebied geen fouten meer maken.
Ook voor de inkomstenbelasting biedt een goed online boekhoudprogramma uitkomst. Dit programma maakt namelijk allerlei rapportages aan, zoals de balans en de winst- en verliesrekening. Die rapportages heb je nodig bij het indienen van aangifte inkomstenbelasting.
Bijkomend voordeel: je bespaart hier een hoop tijd mee. De tijd die je hiermee weet te besparen, kun je vervolgens aan je bedrijf zelf besteden. Dat is uiteindelijk de reden waarom je ondernemer bent geworden, niet waar?
Heb je het idee dat je net een Griekse tekst hebt gelezen? Met andere woorden: begrijp je niet al te veel van de belastingen die je moet betalen? Dan is het mogelijk verstandig om een boekhouder in te schakelen.
Een boekhouder heeft verstand van zaken. Een boekhouder neemt veel werk voor je uit handen. En een boekhouder zorgt ervoor dat je altijd de juiste (hoeveelheid) belasting betaald.
Ben je een startende ondernemer? Dan kun je van meerdere aftrekposten gebruik maken. Hierbij kun je denken aan de startersaftrek. Dankzij deze aftrekpost mag je 2123 euro van je fiscale winst aftrekken. Over dit bedrag betaal je dus sowieso al geen belasting.
En je hebt ook nog met de zelfstandigenaftrek te maken. Deze aftrekpost geldt voor startende ondernemers, maar ook voor ondernemers die al langer ondernemen. Met deze aftrekpost mag je een bedrag van 7280 euro van je fiscale winst aftrekken.
Vervolgens kun je ook nog profiteren van de MKB-winstvrijstelling. Van het bedrag dat na aftrek van de zelfstandigenaftrek en Fiscale Oudedag Reserve overblijft, mag je 14% aftrekken. Ook over dit bedrag hoef je géén inkomstenbelasting te betalen.
Let op: dit zijn niet de enige aftrekposten. Er bestaat bijvoorbeeld ook nog een meewerkaftrek, een speur- en ontwikkelingsaftrek en een kleinschaligheid investeringsaftrek (KIA). Doe goed onderzoek naar alle aftrekposten die voor jou van belang kunnen zijn.
Met deze aftrekposten valt je fiscale winst lager uit. Dat betekent dat je over een lager bedrag de inkomstenbelasting moet betalen. En dat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen. Wil je hier meer over weten? Of begrijp je de werking van deze aftrekposten niet helemaal? Schakel dan een goede boekhouder in.
Een antwoord op de vraag in de titel geven is dus lastig, maar niet onmogelijk. Zet in ieder geval de btw van 21 of 9 procent opzij: dit is grotendeels bedoeld voor de Belastingdienst. En wat de Inkomstenbelasting betreft: hou er rekening mee dat je tot €20.000 zo’n €600 betaalt. Daarna is het raadzaam om ongeveer eenderde te reserveren voor de inkomstenbelasting.
Oh – en duizelt het je inmiddels met al die regeltjes? Dat snappen we, want het is niet altijd even makkelijk om alle ins en outs rondom belastingen te kennen. Daarom hebben veel zzp’ers een boekhouder of accountant. Wat een boekhouder kosten mag is afhankelijk van zaken zoals het aantal transacties dat je doet, voor de gemiddelde zzp’er geldt een tarief van €75 per maand. Kiezen om in zee te gaan met een boekhouder is meestal een raadzame keuze, want hij of zij kent alle regels wél en kan je zodoende flink wat geld besparen.