In de e-commerce branche valt een hoop geld te verdienen. Je kunt uit talloze online verdienmodellen kiezen. En de branche lijkt ook in de komende jaren blijvend te groeien.
Maar, als e-commerce ondernemer schijnt de zon niet altijd. Je moet ook met onderstaande risico’s rekening houden.
Sta je aan het roer van je eigen webshop? Of verdien je bijvoorbeeld met meerdere websites je geld? Ongeacht op welke manier je geld verdient, ben je als e-commerce ondernemer kwetsbaar voor cybercriminaliteit.
Met name in de afgelopen jaren zijn de criminelen steeds slimmer geworden. Ze voeren bijvoorbeeld aanvallen op je website uit, ze hacken je webshop of ze stelen gevoelige informatie.
Wat betreft dat laatstgenoemde punt: het gaat hierbij vooral om gegevens van je klanten. Voor criminelen is dit waardevolle informatie. En spijtig genoeg zijn lang niet alle webshops voldoende beschermd. Zorg in ieder geval als e-commerce ondernemer altijd voor een 100% veilige website/webshop.
Verkoop je als e-commerce ondernemer? Dan loop je altijd het risico dat je een claim aan je broek krijgt. Zo verkoop je mogelijk producten die niet zo goed zijn als dat ze lijken. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben, aangezien mensen jou hiervoor aansprakelijk kunnen stellen.
Om je hier tegen in te dekken, zou je sowieso goede verzekeringen af moeten sluiten. Daarnaast moet je goede algemene voorwaarden opstellen. Hiermee dek je niet alle risico’s af, maar je maakt hier wel een hoop mee duidelijk.
Heb je een eigen webshop en heb je je producten zelf in beheer? Dan loop je altijd het risico dat er schade aan deze producten ontstaat. Je magazijn kan bijvoorbeeld vlam vatten, een stelling kan in elkaar zakken of een pallet kan volledig omvallen.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van mogelijke schade aan je goederen. En dit risico loop je niet alleen bij opslag in je magazijn, maar ook bij bijvoorbeeld het transport. Zorg er daarom voor dat je altijd met de beste partijen samenwerkt. En sluit een goede verzekering af voor je voorraad.
Heb je de afgelopen maand bijvoorbeeld 500 producten verkocht? Dan wrijf je je mogelijk in je handen. Je hebt een mooie omzet behaald en je webshop wordt steeds bekender.
Alles lijkt koek en ei te zijn, totdat je plots 200 retouraanvragen binnenkrijgt. Deze producten krijg je weer terug, zijn mogelijk onbruikbaar en leveren een hoop extra werk op. De maand waarvan je dacht dat die goed was, blijkt achteraf helemaal niet zo goed te zijn geweest.
Als e-commerce ondernemer heb je altijd met retourorders te maken. Verkoop je producten die niet van de gewenste kwaliteit zijn? Of beloof je dingen die je niet waar kunt maken? Dan is de kans op retourorders des te groter. Dit vormt in ieder geval een grote kostenpost voor veel webshops.
Als e-commerce ondernemer wil je zoveel mogelijk bezoekers trekken. Daarmee ben je immers in staat om geld te verdienen. Maar, je bent hiervoor wel afhankelijk van derde partijen. Wat te denken van Google en van de social media kanalen waarop je adverteert?
Google komt echter regelmatig met een update op de proppen. Zorgt deze update ervoor dat je website/webshop plots hard daalt in de rankings? Dan sta je opeens met 10-0 achter. Het kost namelijk weer heel veel tijd en moeite om hoge rankings te behalen. Met andere woorden: je loopt altijd het risico dat je website/webshop minder goed vindbaar wordt.