Beste Laadpas
Beste Rittenregistratie App
Als zzp'er ben je vaak veel onderweg. Je auto is dus belangrijk voor je en er zijn heel wat keuzes te maken op dit vlak. Wil je een auto kopen of leasen? Op de zaak of privé? En ga jij rijden op brandstof of elektrisch? Er zijn verschillende redenen om over te stappen op elektrisch rijden. De één doet dit vanwege het milieu, een ander om de fiscale voordelen of het gemak. Wij vertellen je meer over de voordelen van elektrisch rijden als zzp'er, het hebben van een laadpaal thuis en een zakelijke laadpaal.
Wanneer je een elektrische auto koopt, profiteer je van diverse fiscale voordelen. Zo betaal je tot en met 2024 geen bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen) en mrb (motorrijtuigenbelasting). 2025 is een tussenjaar, waarbij je een vaste voet bpm betaalt van €360,- en 25% motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 gaat de motorrijtuigenbelasting naar 100% en valt dit voordeel weg. Daarnaast biedt de aanschaf van een elektrische auto jou als zzp'er een extra voordeel. Deze kun je namelijk afschrijven onder de MIA (Milieu-investeringsaftrek). Deze aftrek is geldig voor nieuwe volledig elektrische nul-emissie auto’s. De aftrekpost kan je maximaal €40.000,- belastingvoordeel opleveren en bedraagt 27% van je investeringsbedrag.
Wanneer je een elektrische auto zakelijk aanschaft komt deze op de balans te staan. Als zzp'er kun je er echter ook voor kiezen om zakelijk te leasen. Hierbij kun je de maandelijkse leasekosten aftrekken van je omzet. Het is voordelig om zakelijk een elektrische auto te leasen omdat je korting krijgt op de bijtelling bij privégebruik. Voor nul-emissie auto's tot €45.000,- is de bijtelling momenteel 8% maar dit gaat verder stijgen, jaarlijks met 4%. Hierdoor is in 2026 het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwenen. In dat jaar stijgt het tarief tot 22%, hetzelfde als dat voor CO2-uitstotende auto’s. Ook het bedrag waarover je de lage bijtelling mag berekenen verandert. In 2022 bedraagt de cap €40.000,-. Voor jaren verder in de toekomst is dit nog niet bekend. Over het bedrag boven de cap wordt 22% bijtelling berekend.
Een reden voor ondernemers om niet voor elektrisch rijden te kiezen, is vaak nog de hogere aanschafprijs van een elektrische auto. Tegenwoordig komen meer en meer merken met een elektrisch model, waardoor er steeds meer keuze is uit voordelige elektrische auto's. Daarnaast profiteer je natuurlijk op veel voordeel aan 'de pomp', oftewel de laadpaal. Stroom is beduidend goedkoper dan benzine of diesel. Hoeveel je hieraan kwijt bent hangt af van hoeveel je rijdt en waar je jouw brandstof haalt, want de snellader langs de snelweg is een stuk duurder dan de eigen laadpaal thuis of op kantoor. Je hebt zelfs de optie om nog minder kwijt te zijn aan stroomkosten door jouw elektrische auto op te laden met behulp van zonnepanelen op je woning of bedrijfspand. Hierdoor zijn de kosten voor het opladen terug te brengen tot 0.
Wanneer je als zzp'er twijfelt of je een elektrische auto wilt aanschaffen, ben je waarschijnlijk benieuwd naar het moment dat je break-even bent. Dit is het punt waarop de aankoop van een elektrische auto financieel voordeliger is dan die van een auto met verbrandingsmotor. Gemiddeld genomen bereik je dit break-even punt vanaf 27.000 kilometer per jaar, afhankelijk van het merk en type elektrische auto.
De kogel is door de kerk en je hebt besloten om een elektrische auto aan te schaffen, dan is het volgende vraagstuk hoe je deze gaat opladen. Als je in het bezit bent van een elektrische auto en de ruimte hebt om deze op jouw eigen terrein te parkeren, heeft het voor veel ondernemers de voorkeur om te kiezen voor een elektrische laadpaal thuis. Hierdoor kun je altijd vertrekken met een volle accu en is er altijd een oplaadpunt beschikbaar. Ook bij het uitzoeken van de juiste laadpaal zijn er een aantal factoren om rekening mee te houden, zoals het type auto en de thuissituatie.
Ook kun je een laadpaal laten plaatsen op kantoor. Als je een commercieel gebouw of bedrijf hebt met 10 of meer parkeerplaatsen is het vanaf 2020 voor nieuwe en grondig gerenoveerde gebouwen zelfs verplicht om op minimaal 10% ervan een laadpunt te hebben staan. Vanaf 2025 gaat deze regel ook gelden voor bestaande bouw. Wanneer je als particulier investeert in een laadpaal zijn er geen subsidies waar je aanspraak op kunt maken. Als ondernemer wel. Zo kom je in aanmerking voor een investeringsaftrek en kun je tot 75% investeringskosten afschrijven.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=TFcMBZuPv5s[/embed]
Er zijn verschillende manieren om een laadpaal te financieren, afhankelijk van of je dit privé of zakelijk oppakt. Zakelijk zijn er onder andere subsidieregelingen en is het mogelijk om een voordelige lening af te sluiten. Een eigen laadpaal is de investering volgens veel elektrische rijders dubbel en dwars waard. Zo hoef je niet meer in de rij te staan om op te laden, zit je nooit met een lege accu en is het een stuk voordeliger dan opladen bij de snellader.