Veel accountants en administratiekantoren leunen volledig op organische groei en laten kansen liggen om het kantoor verder te laten groeien.
In dit artikel vind je een uiteenzetting van de mogelijkheden voor klantenwerving.
Stap 1: Zet de juiste fundering neer
Een onderneming die schaalt is een onderneming met meer instroom dan uitstroom. Hiervoor moeten een aantal zaken goed staan:
Stap 2: Werk aan vindbaarheid
Het SEO spel in accountancy en boekhoudkantoren is prijzig en kostbaar. Toch zijn er een aantal zaken waar je snel quick wins kan behalen. Volg de volgende stappen:
Stap 3: Activeer bestaande klanten
Als iedere klant factor >1 een nieuwe klant aanbrengt en het verloop is lager dan deze factor, dan groeit het kantoor organisch. Het activeren van bestaande klanten om andere klanten te werven gaat voornamelijk via klanttevredenheid en specialisatie.
Stap 4: Maak een profiel aan op Boekhouder.nl
Op Boekhouder.nl komen dagelijks duizenden ondernemers die opzoek zijn naar aanbieders omtrent hun financiële zaken. De accountant en boekhouder pagina’s op Boekhouder.nl ranken hoog in google en een betaald profiel levert relevante traffic op.
Daarnaast ligt de conversie hoog. Gemiddeld wordt 1 op 3 clicks een lead.
Stap 5: Zorg voor een online conversies
Bezoekers op je website moeten converteren tot lead om een klant te worden. Het is daarom belangrijk dat je een pagina hebt met een online formulier waarmee potentiele klanten gemakkelijk online kunnen converteren. Wij raden hiervoor https://getleadforms.com/ aan.
Er zijn in de markt meerdere partijen die online lead generatie aanbieden, hierbij betaal je een bedrag per lead en deel je de lead met andere kantoren. Een aantal voorbeelden van aanbieders van deze werkwijze zijn:
De voordelen hiervan zijn dat je zelf niet dure SEA campagnes hoeft op te zetten met de nodige know-how om het uit te voeren. De leads worden via een platform of per mail doorgestuurd en je kan zelf bepalen of je met de lead aan de slag gaat.
Het nadeel is wel dat je de lead deelt met andere kantoren, om hierin succesvol te zijn moet je dus actief verkopen d.m.v. een proactieve houding, scherpe offertes en het selecteren van de juiste leads.
Groei via online marketing SEA en SEO
Voor grotere kantoren kan het interessant zijn om zelf een online marketing strategie te voeren. In het online speelveld van lead platformen, franchise formules en andere kantoren is dit een proces van de lange adem met serieuze budgetten. Om online succesvol te zijn is de vindbaarheid en niche focus het belangrijkste.
Hoe scherper het kantoor gefocused is, hoe meer kans het maakt op een sterke online positie binnen die focus.
Verschillende online tools geven de concurrentie aan van een keyword. Hierin is duidelijk te zien wat het verschil is in concurrentie tussen een brede en specifiek focus
Voor het keyword Accountant is de concurrentie 30 en voor accountant den haag is het 24
Hoe specifiek je het kantoor dus positioneert hoe makkelijker het wordt om een positie in te nemen. Daar staat wel tegenover dat volume afneemt. Er zijn immers meer mensen op zoek naar een accountant in Den Haag dan een accountant voor de tuinbouw in Den Haag.
Wil jij direct zichtbaar zijn met een betaal profiel op Boekhouder.nl? Neem dan hier een profiel af:
Financelabs heeft 3 type subscription modellen voor eenmanszaken, administratiekantoren en accountantskantoren.
Bedrijfsgegevens zijn:
Financelabs BV
Gustav Mahlerplein 2
1082 MA Amsterdam
+31202610146
Het kvk nummer is 76299252 en het BTW nummer NL860579700B01
Bankrekening: NL09BUNQ2080841866 t.n.v. FinanceLabs BV