Het gemiddelde uurtarief van een zzp’er uit jouw branche zal ongetwijfeld een leidraad vormen bij het bepalen van jouw uurtarief. Het vaststellen van je uurtarief als zzp’er is immers geen eenvoudige keuze. Je moet je manoeuvreren in een speelveld waarin vaak een groot aantal aanbieders actief zijn. Als je kiest voor een te hoog tarief, cijfer je jezelf letterlijk uit de markt, als je kiest voor een te laag tarief is een opdracht wat minder lucratief. In dit artikel geven we je het inzicht dat het aanbod van je “concullega's” een rol speelt maar geen bepalende factor is.
Uit onderzoek van Boekhouder.nl blijkt dat het gemiddelde uurtarief van een zzp'er €67.56 is. Hieronder vind je een lijst van alle tarieven per vakgebied en specialisatie.
Vakgebied | Specialisatie | Minimale Tarief | Maximale Tarief |
Finance | Financieel medewerker | €36.83 | €67.43 |
Gezondheidszorg | Helpende | €35.00 | €40.00 |
Gezondheidszorg | Begeleider niveau 3-4 (MBO) | €35.00 | €40.00 |
Gezondheidszorg | Pedagogisch medewerker | €35.00 | €40.00 |
Gezondheidszorg | Begeleider niveau 5 (HBO) | €35.00 | €45.00 |
Gezondheidszorg | Verzorgende 3IG | €40.00 | €45.00 |
Marketing, Communicatie | Content creator | €37.90 | €71.40 |
Finance | Boekhouder | €39.94 | €70.30 |
Finance | Fiscalist | €39.44 | €74.52 |
Marketing, Communicatie | Copywriter | €40.48 | €67.25 |
Finance | Accountant | €40.28 | €71.66 |
Marketing, Communicatie | Content marketeer | €40.33 | €82.98 |
Gezondheidszorg | Verpleegkundige | €45.00 | €55.00 |
Marketing, Communicatie | Online marketeer | €42.63 | €85.39 |
Marketing, Communicatie | Social media | €44.60 | €79.55 |
IT en Development | Consultant IT | €44.12 | €83.94 |
Finance | Financieel adviseur | €44.84 | €79.58 |
Constructie | Planner | €44.72 | €73.63 |
IT en Development | Back-end developer | €47.20 | €74.39 |
IT en Development | Full-stack developer | €47.50 | €84.95 |
Constructie | Technisch ontwerper | €49.38 | €76.73 |
Marketing, Communicatie | Communicatie-adviseur | €50.98 | €93.41 |
Marketing, Communicatie | Accountmanager | €50.71 | €91.14 |
Constructie | BIM modelleur | €51.49 | €72.03 |
Juridisch vakgebied | Inkoper | €51.01 | €78.16 |
IT en Development | Product owner | €51.38 | €97.76 |
IT en Development | Systeembeheerder | €51.90 | €88.34 |
Juridisch vakgebied | Juridisch medewerker | €52.72 | €88.05 |
Constructie | Bouwkundig tekenaar | €52.80 | €69.59 |
Constructie | Civil engineer | €55.15 | €87.35 |
Finance | Controller | €55.30 | €86.85 |
Marketing, Communicatie | SEO-specialist | €55.84 | €81.03 |
Constructie | Hoofduitvoerder | €55.70 | €75.98 |
Finance | Acceptant | €57.60 | €69.17 |
Juridisch vakgebied | Bewindvoerder | €58.25 | €85.65 |
Juridisch vakgebied | Bedrijfsjurist | €60.08 | €99.37 |
Onderwijs | Basisonderwijs | €60.00 | €75.00 |
Onderwijs | Voorgezet onderwijs | €60.00 | €80.00 |
Onderwijs | Middelbaar beroepsonderwijs(MBO) | €60.00 | €75.00 |
Marketing, Communicatie | Marketing manager | €60.27 | €94.08 |
Juridisch vakgebied | Jurist | €62.97 | €101.91 |
Juridisch vakgebied | Legal counsel | €62.97 | €100.35 |
Finance | Pensioenadviseur | €60.03 | €92.22 |
Marketing, Communicatie | SEA-specialist | €61.68 | €78.14 |
Constructie | Architect | €60.05 | €98.64 |
Onderwijs | Hoger beroepsonderwijs (HBO) | €65.00 | €80.00 |
Finance | Auditor | €73.95 | €82.43 |
Constructie | Projectleider bouw | €73.92 | €84.50 |
Finance | Financial risk manager | €83.85 | €98.64 |
Finance | CFO | €81.14 | €104.70 |
IT en Development | BI-specialist | €80.61 | €97.69 |
IT en Development | Projectmanager IT | €76.67 | €103.53 |
Juridisch vakgebied | Mediator | €70.39 | €105.16 |
Constructie | Constructie adviseur | €70.66 | €95.51 |
Onderwijs | Universitair | €75.00 | €100.00 |
IT en Development | CTO | €94.01 | €99.96 |
Constructie | Toezichthouder | €66.00 | €99.40 |
Marketing, Communicatie | CMO | €100.98 | €109.38 |
Let op! dit zijn gemiddelde op basis van een analyse en onderzoek van Boekhouder.nl. Jouw uurtarief kan anders zijn. Lees in deze gids alles over het bepalen van je zzp uurtarief.
Je kunt als zelfstandige uiteraard zelf je tarief bepalen maar hoe pak je dit goed aan? Is het een goede keuze om jouw tarief als zzp’er te bepalen op basis van het gemiddelde uurtarief van een zzp’er? Het bepalen van een uurtarief wordt door veel zzp’ers gezien als grootste uitdaging. Zij laten zich hierbij leiden door tarieven die anderen vragen maar een vergelijking sluit lang niet altijd aan op de realiteit.
Het gemiddeld uurtarief van een zzp’er uit jouw branche is zeker niet altijd een goede leidraad. Het kan zomaar zijn dat jij een onderscheidende waarde kan bieden (op basis van kennis en ervaring) waaraan de meeste concurrenten niet kunnen tippen. Je zou door het blindelings volgen van het uurtarief van een zzp’er uit jouw branche jezelf tekort doen! Je biedt als zzp’ers immers een bepaalde (meer)waarde. Andersom is ook niet reëel. Als starter kun je niet het tarief vragen wat ervaren aanbieders uit jouw branche op hun offerte vermelden want dan zet je jezelf letterlijk buitenspel. Daarbij is het als starter een goede keuze om tegen een relatief laag tarief te beginnen om ervaring op te doen.
Het gemiddelde uurtarief van zzp’ers ligt tussen de 45 en 60 euro per uur, exclusief btw. Dit is het gemiddelde van alle zelfstandigen dus van de zzp’ers met lage tarieven en de zelfstandigen die een hoger tarief in rekening brengen. Daarnaast is een groep van ongeveer 12% van de zzp’ers die niet op uurbasis werken maar factureren per opgeleverd project of een deel daarvan.
Je kunt je voorstellen dat het gemiddeld uurtarief voor een data scientist die als zzp’er werkt anders zal zijn dan voor een tekstschrijver en dat het gemiddelde zzp tarief voor mensen die in de ICT werkzaam zijn, hoger is dan de tarieven die in de zorg gerekend worden. Om een beeld te geven zetten we hieronder de gemiddelde tarieven van zzp’ers die werkzaam zijn in de diverse branches voor je op een rij.
Het gemiddeld uurtarief van een zzp’er kan onderling flink variëren. Er zijn verschillende factoren die een grote invloed spelen op de bepaling van het gemiddeld uurtarief van zzp’ers. Zo zijn de volgende zaken essentieel:
Door te kijken naar de bovenstaande factoren kan de zzp’er een berekening maken om het gemiddeld uurtarief te bepalen. Elke onderneming krijgt te maken met vaste lasten en ondernemerskosten. Daarnaast worden de declarabele uren van de zzp’er meegerekend en wordt rekening gehouden met de branche. Elke branche heeft namelijk een andere tariefklasse. Ook de tarieven van de concurrentie en de meerwaarde die gecreëerd kan worden is cruciaal. Een zzp’er die meerwaarde kan creëren, bijvoorbeeld door een specialisme, kan een hoger uurtarief hanteren. Het is belangrijk dat het uurtarief klopt met de werkzaamheden die de zzp’er moet uitvoeren, de omvang van het project, de grootte van de opdracht en de kwaliteit die de zzp’er aan de opdrachtgevers biedt.
Veel zzp’ers zijn bij het bepalen van het ideale uurtarief bang om te veel te vragen. Hierdoor zullen zzp’ers sneller geneigd zijn om te kijken naar het gemiddeld uurtarief van de concurrenten uit de omgeving, om daar net tussen te zitten. Zzp’ers willen hun potentiele klanten natuurlijk zo veel mogelijk tot zich toetrekken en zijn bang dat een te hoge prijs de klant sneller af zal schrikken. Alhoewel dit een veilige strategie kan lijken, hoeft dit niet per se zo te zijn. Deze methode zorgt er juist voor dat de zzp’er veel geld mis gaat lopen door geen ideaal uurtarief vast te stellen.
Veelgestelde vragen:
Meestal zijn de gemiddelde uurtarieven van zzp’ers wat lager in vergelijking tot het uurtarief van werknemers in loondienst die hoger uitvallen. Het meest voor de hand liggende antwoord is dat veel zzp’ers zelf een laag uurtarief hanteren.
Het algemeen gemiddeld uurtarief van zzp’ers per branche varieert ergens tussen de €30 en €150 per uur. Binnen de branche zelf spelen een specialisme en de onderhandelingskwaliteiten een grote rol bij de bepaling van het gemiddeld uurtarief van de zzp’er.
Ja, een zzp’er kan het gemiddeld uurtarief zeker verhogen door meerwaarde te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bepaald specialisme binnen het beroep om zich van de concurrentie te onderscheiden. De zzp’er kan zo het gemiddeld uurtarief omhoog halen.
Voor de meeste opdrachtgevers is de prijs lang niet altijd de doorslaggevende factor voor het accepteren van een offerte, maar eerder de kwaliteit en de waarde die de zzp’er kan creëren voor de klant.